Helft van de senioren heeft verbouwingsplannen

Naar aanleiding van Batibouw hebben SeniorenNet en Senior Agency een grootscheepse enquête gevoerd waarbij ze meer dan 500 Vlaamse 50-plussers naar hun bouwplannen hebben gevraagd. Uit de enquête bleek dat slechts 15% aan bouwen denkt, maar dat 50% van de ondervraagden in de komende maanden wil verbouwen. Dat is enorm. Senioren proberen duidelijk steeds langer thuis te blijven en zoeken dus naar oplossingen om het gemak en comfort thuis te vergroten. We zijn de nieuwe vijftiger. En we zijn met veel. De gouden leeftijd gaat verbouwen.

Bouwsector moet inspelen op plannen 50-plusser.

De baby-boomers zijn tegenwoordig voorbij de 50 jaar. Onze idolen zoals de Rolling Stones zijn al in de 70 jaar. Iedereen zou inmiddels moeten inzien dat er een nieuwe generatie ‘ouderen’ is aangetreden. De voormalige Flower-Power generatie ging ons vooraf. Wij kennen nu minder ‘Flower’ en hebben nog steeds ‘Power’.

De vijftigers, zestigers en zeventigers van nu willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Dat betekent dat ze hun woning willen aanpassen om het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken.
SeniorenNet, Think50 en SeniorAgency ondervroegen 503 50-plussers. En 50 jaar betekent heel wat anders dan vroeger…
Vergeet het verleden, mensen zijn veranderd.

Dé grote boodschap die toch niet zo gemakkelijk te verstaan lijkt te zijn, is dat we het verleden moeten vergeten omdat mensen veranderd zijn. Er is een groot verschil tussen vroeger en nu en dat zien we zowel in de opleiding, de levensstandaard en de gewoontes.

50-plussers hebben nog plannen.

Naar aanleiding van Batibouw hebben SeniorenNet en Senior Agency een enquête gevoerd naar de bouw- en verbouwingsplannen van Vlaamse 50-plussers. De enquête werd ingevuld door 125 koppels, 202 vrouwen en 176 mannen en de ondervraagden waren tussen 50 en 70 jaar. 75% van de ondervraagden was reeds eigenaar van een woning.

Uit de enquête bleek dat slechts 15% aan bouwen denkt, maar dat 50% van de ondervraagden in de komende maanden wil verbouwen. Het gaat hier vaak om verbouwingswerken die bedoeld zijn om het alledaagse leven te vergemakkelijken en die ervoor zorgen dat senioren langer zelfstandig kunnen leven. Comfort en gemak staan hierbij centraal. Dat merk je wanneer je kijkt naar de populairste verbouwingswerken. In de top 3 van de geplande verbouwingswerken staan:

1) Het vervangen van ramen
2) Het vervangen van vloeren
3) Het vervangen van sanitair

Qua ruimtes, leggen 50-60 jarigen de prioriteit bij hun living en hun keuken omdat zij welzijn erg belangrijk vinden en omdat ze hun levenskwaliteit willen verbeteren. 60+ers pakken eerder de badkamer aan om hun gemak en hun comfort te vergroten. Zo worden senioren die niet meer zo goed te been zijn, ondersteund in veiligheid en beweging in hun badkamer. Dat kan gaan van het plaatsen van een beugel die senioren ondersteunt bij het in- en uitstappen van het bad, tot het vervangen van het bad door een inloopdouche met een douchestoel. Zo hoeven senioren zich niet langer aan te passen aan hun badkamer, maar wordt de badkamer aangepast aan de behoeften van de senioren.

Welke budgetten worden er uitgetrokken?

Het budget van 50- tot 60-jarigen varieert enorm en ligt in veel gevallen redelijk hoog. Hier is een logische verklaring voor: deze groep mensen werkt nog, vraagt gemakkelijk een lening aan en is nog heel actief en dynamisch. Vanaf 60 jaar merk je dat het budget dat voorzien wordt voor verbouwingen daalt. Ze gaan dan met pensioen en besteden nog max. €20.000 aan hun verbouwingswerken.

Wat voor type consument is de 50+er?

Senioren zijn over het algemeen echte levensgenieters, maar wel levensgenieters die nadenken en vergelijken. Ze gaan op zoek naar subsidies en zijn geïnteresseerd in fiscale aftrekbaarheid. Ze zijn bovendien meestal niet gehaast en nemen dus de tijd om op onderzoek te gaan en de producten die aangeboden worden, te vergelijken. Kwaliteit is dan ook erg belangrijk voor hen. Geld en promoties komen op de tweede plaats.

Uit het onderzoek bleek ook dat 50+ers zich als consument vaak laten adviseren door vrienden. Ze gaan ook gemakkelijk naar beurzen en bezoeken verschillende winkels voor advies. Maar wat heel opvallend is, is dat ze tegenwoordig eerst en vooral informatie inwinnen via het internet! Tegenwoordig vind je (bijna) alles op het internet en aangezien 63% van de ondervraagden dagelijks op het internet surft, is dit eigenlijk niet zo verwonderlijk.

Lees verder op SeniorenNet.be >